Statutter

  1. Stockmanprisen deles ut av Finansanalytikerforeningen til beste børsnoterte selskap i strategisk investorkommunikasjon vurdert av markedsaktørene selv. Å være best i strategisk investorkommunikasjon innebærer å formidle relevant og god informasjon om egen virksomhet overfor finansmarkedet, og utgi de beste års- og delårsrapporter basert på finansanalytiske prinsipper.

  2. Prisen er innstiftet for å stimulere børsnoterte selskaper til å presentere best mulig informasjon overfor sine aksjonærer og finansmiljøet.

  3. Styret i NFF oppnevner en komité som skal finne frem til det enkelte års vinner blant nominerte selskaper. Alle medlemmene i NFF kan nominere kandidater til prisen, men komiteen skal aktivt søke å få inn forslag til kandidater og detaljerte vurderinger fra aktive aktører i finansmarkedet.

  4. Ved vurdering av kandidater skal det legges vekt på:

    Rapporterting
    - Åsregnskap og noter, styrets beretning
    - Segmentinformasjon i års- og delårsrapporter
    - Delårsrapportering og resultatpresentasjoner
    - Selskapspresentasjoner (inkl CMD)
    - Hjemmeside

    Strategi
    - Miljø- og samfunnsansvar
    - Eierstyring og selskapsledelse
    - Tydelig og langsiktig strategi, markedsinformasjon og industriutvikling
    - Finansielle mål og utbyttepolitikk

    Ledelse
    - Tilgjengelighet på nøkkelpersonell/bedriftsbesøk
    - Håndtering av viktige ad-hoc nyheter
    - Åpen troverdig og konsistent informasjon
    - Likebehandling av markedsaktørene

  5. Det skal deles ut tre priser

    * Åpen klasse - omfatter alle selskaper notert på Oslo Børs
    * Mindre og mellomstore selskaper - omfatter alle unntatt de 30 største selskapene på Oslo Børs målt etter børsverdi
    * Beste IR-team

    I tillegg kan juryen gi tilbakemelding til ett eller to selskaper som vurderes til ikke å ha kommunisert godt med investormarkedet gjennom året (jfr pkt 4).